Friday, January 8, 2010

Apakah itu HIDUP?

















Sahabat gua tag gua dalam gambar nya di facebook,

ini jawapan fikiran aku:

hidup is, the worlds between.

garisan hidup berkadar terus, jika paksi x adalah masa, dan paksi y adalah ruang....

y (space)
i ............................
i ........................
i ....................
i ................
i ............
i ........
i ....
i_________________x (time)
0

I'm here, now.
I'm (FORM), here (SPACE), now (TIME).

terdapat dua kes dalam sejarah (mungkin ada lagi kes lain-para wali), masa dan ruang tidak berkadar terus (atas kehendak Illahi), iaitu sahibul kahfi (sahabat gua, yang tertidur beratus tahun) dan Isra' Mikraj.. kes yang bending time and space.
macam Hiro Nakamura.

namun, harus berfikir, kerana manusia adalah makhluk berfikir, bukan sebagai political animal sahaja.

my version for Descartes's I THINK, THEREFORE I AM;
"aku tak tahu di mana aku sedang berada, sehinggalah aku sedang memikirkannya"
simple kan...

kalau deria itu dikatakan hidup, itu hanya adalah alam kesadaran (state of consciousness)...

Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata. (Ash Shaaffaat:106)

Life is a test. A Test!

"you are not just living, but you are also dying."

To die, you must first live. inevitable truth.

Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment